21.10.15

Krigsministeren Kitchener

Maske sammen kaller vi det på norsk når vi legger to strikkepinner parallelt og bruker en nål til å sy sammen en og en maske fra hver pinne. Resultatet blir som om de er strikka sammen. Metoden kan brukes på skuldrene (selv om det ofte heller er anbefalt å bruke metoden 3 needle bind-off i stedet, for en stødigere søm), og ytterst på sokkene og toppen av vottene for en flatere avfelling.

Bildet er lånt fra Redheart

På engelsk heter det grafting, eller Kitchener stitch. Akkurat som Lord Cardigan og Baron Raglan (og Lord Sandwich og Lord Wellington (gummistøvler på engelsk), men ikke fullt så aktuelle i denne sammenhengen) er det en krigens mann som har satt dype spor i strikkehistorien, Horatio Herbert Kitchener.

Kitchener med den flotteste barten
Som krigsminister under første verdenskrig oppfordret han - som Røde kors - til kvinners strikkeinnsats for soldatene. Soldatene trengte skjerf, votter og ikke minst sokker. Men sokkene som blei laget hadde søm som gnikka og gnei på soldatenes føtter så han publiserte et strikkemønster på en sokk som var maska sammen - dette blei den sømløse sokken.

Kitchener har fått navnet oppkalt etter seg, men antageligvis var det tilfeldigheter som gjorde at han blei assosiert til den behagelige og helsefrembringende soldatsokker og navnet er blitt stående.


Jeg har hørt mange sier de sliter med denne metoden. Sjøl brukte jeg Theresa V. Stenersen flotte bildeserie fra Knitty i lang, lang tid. Faktisk, hver gang jeg skulle bruke den. Men, en dag satt den og nå trenger jeg ikke lenger å sjekke bildene. Til gjengjeld har jeg lært at det fins en utvida metode for å slippe kaninører i hver ende. Å lære nye strikketeknikker tar aldri slutt.
Heldigvis.

Kilder: blog.loveknitting.com og blog.deramores.com 


4 kommentarer:

  1. Clear, good to understand even in the bad google translation. Regards Dutch Knitty ( Astrid)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  3. Anonym21.10.15

    Hvor finner jeg metoden uten kaninører, tro? Hilsen Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har prøvd å finne det igjen, men dessverre ... :( Jeg skal legge det ut hvis det dukker opp, løfte.

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...